В днешната бързо развиваща се дигитална ера, всеки бизнес търси начини да усъвършенства своите продукти и услуги, както и своето потребителско преживяване. А/Б тест се оказва един от най-ефективните и мощни инструменти за тази цел. Използва се от редица фирми, подпомагайки им да увеличат своите реализации и да доведат до успех на компанията.
Но какво са А/Б тестовете и защо да им се доверим? Как работят и каква стратегия да използваме? Всичко това ще разбереш в следващите редове от статията на Grow Easy!
Какво е А/Б Тест
А/Б тест e един от най-често използваните начини за за оптимизиране на постигнатите реализации, като почти 80% от фирмите го използват, за да установят кои сфери трябва да подобрят. Този метод за оптимизиране е толкова ефективен и отплащащ се, именно защото позволява на бизнеси да вземат решения, базирани на данни, вместо на предположения.
Освен за подобряване на уеб страници, този вид тест е перфектен и за оптимизации на следните маркетингови променливи:
- Различни видове реклами
- Информационни бюлетини
- Блогове
- Приложения
Защо е важно да използваме А/Б Тест
В света на маркетинга, оптимизацията е нещо изключително трудно за постигане, но А/Б тестовете се открояват и го правят постижимо. Продължете да четете за да разберете, защо е важно да използваме А/Б тест.
Двете основни причини, които правят този вид тестове толкова полезни и незаменими са това, че водят до преки и приложими резултати, които са базирани на данни. Това е така, защото теста директно сравнява две версии на конкретен елемент при абсолютно сходни условия.
По този начин получавате конкретни доказателства относно коя промяна е довела до подобрение на представянето. Тези резултати не се основават на интуиция или предположение, а на надеждни резултати от поведението на действителни потребители.
А/Б тестовете намаляват риска и възможността за допускане на грешки и подпомагат оптимизацията на конкретни цели, като например процент на конверсиите. Тази тестове също осигуряват мащабност и гъвкавост, защото могат да бъдат прилагани универсално в разновидност от платформи. На последно място, A/B тестването не е еднократен процес. Той предлага количествени резултати, които са обективни и измерими.
Как работи?
А/Б тестовете служат за проверяване на ефективността на различни маркетинговите променливи, като например съдържание, изображения, оформления и други. За да се тества техния успех, различни версии биват създадени и се следи коя ще доведе до най-много реализации. Всяка една променлива може да бъде тествана, стига обаче да го правите едно по едно.
Нека да си представим, че имаме реклама за бизнеса си с готово съдържание, изображения и оформления, които искаме да качим, но нямаме представа как ще се представят. За да видим ефективността им може да използваме А/Б тест , чрез който да създадем втора идентична реклама, като направим промение само в изображението. Така ще имаме две реклами: А и Б. След време ще видим, коя от двете реклами се е представила по-добре и ще може да инвестираме в нея.
А/Б Тест стратегия
За да е ефективен един тест и да предостави най-точните и достоверни резултати, винаги трябва да имаме определена стратегия на действие.
Създаване на тестови вариации
Преди да започнем тестването трябва да създадем своите тестови варианти, а за да направим това трябва да обмислим следните неща.
Първо трябва да решим какво искаме да тествате. А/Б тестовете могат да се използват за оптимизирането на безброй различни неща, затова е важно да изберем една конкретна маркетинг променлива преди да започнем, а именно да определим и формулираме нашата цел и хипотеза, както и да идентифицираме елементите, които искаме да тестваме.
Най-добри практики
Продължи четенето, защото в тази секция ще обсъдим кои са задължителните елементи за ефективен A/B тест, които ще направят измерването на резултати по-лесно.
Задължително е да се провежда по един тест върху една променлива в даден момент, в противен случай, резултатите няма да бъдат конкретни и достоверни. Ако тестваме две или повече променливи едновремено, няма как да бъдем сигурни кое прави рекламата по-добра или по-лоша. По този начин обезсмислям теста.
Малките промени са също толкова важни колко големите. Много бизнеси подценяват техните резултати, но те също могат значително да подобрят желаните резултати. Дори промяната на цвета на някой елемент от рекламата може да доведе до впечатляващи резултати.
Използването на две аудитории с еднакъв произход и размер е също от голямо значение, както и провеждането на тестовете по едно и също време. За да имаме гарантирани резултати, промените трябва да бъдат контролирани.
Често допускани грешки
Най-често допусканата грешка при този вид тестване е да не бъдеш запознат с най-добрите практики за А/Б тестване. Горе споменатите практики гарантират успех при оптимизацията на маркетингови променливи и не ги ли спазваме, трудно бихме постигнали успех.
Използване на А/Б Тест
Систематичен подход се използва по време на А/Б тестовете. Те служат за сравняване на две версии на уеб страница, имейл, функция на приложение или други маркетингови елементи, за да се определи как може да бъдат оптимизирани. Този процес включва имплементиране, разделяне на трафик, продължителност и проследяване на резултати.
Имплементиране на А/Б тест
Имплементирането на такъв тест изисква внимателно планиране и изпълнение, за да се гарантират надеждни резултати. След като се уверим, че средата на теста на двете версии е еднаква, можем да започнем с една промяна, която да проследим в срок, достатъчен дан и даде нужната информация.
Разделяне на трафик
В най-перфектното разпределение трафикът трябва да бъде разделен равномерно. По този начин 50 % от аудиторията ще види версия А, а другите 50 % - версия Б. Това ще гарантира достоверни и точни резултатите.
Продължителност на А/Б тест
За да определим правилната продължителност на теста трябва да вземем под внимание трафика на дадения уебсайт и степента на постигнатите реализации. Една от най-честите грешки е твърде ранното прекратяване на теста, защото то не води до добри резултати. За да не получим погрешни резултати продължителността на теста трябва да е достатъчно дълга, за да се видят различията в поведението на потребителите.
Проследяване на резултатите на А/Б тест
Както при всеки един друг тест, проследяването на резултатите е от ключово значение. Накрая на теста, данните трябва да бъдат събрани за ключов анализ, за да мога да се предприемат действия за оптимизиране.