Като професионалисти в областта на SEO оптимизацията, ние вече сме били тук. Времена на спад. Спад! Съкращения на бюджета. Предизвикателства, които се отразяват на плановете ни и на това, от което се нуждаем, за да си свършим работата.
В някои отношения можем да се опрем на миналото, за да почерпим мъдрост, както и да намерим начини да бъдем по-икономични и по-умни в стратегиите си.
SEO оптимизацията не е имунизирана срещу бюджетни съкращения в несигурни времена (да, тази фраза ми омръзна и на мен).
Независимо дали става въпрос за рецесия, пандемия или друга местна или глобална ситуация, спадът може да окаже влияние върху маркетинговите бюджети и върху това, което сме в състояние да направим за нашите организации, марки или клиенти.
Независимо от кризата или други фактори, които оказват влияние върху бюджетите за SEO, има седем неща, които трябва да направите, когато сте изправени пред по-малък бюджет за SEO, които искам да споделя.
Искрено се надявам да не ви се налага да се сблъсквате с този сценарий, но ако се наложи, използвайте съветите ми, за да извлечете максимума от това, с което разполагате.
1. Анализ на търсенето
Най-важното нещо, което трябва да се разбере, ако факторите, които влияят на бюджетите, са свързани с бизнес и пазарни условия, е какво е въздействието върху търсенето.
Ако сте от страна на бранда или сте в агенция или консултантска фирма, която се фокусира върху една индустрия, вероятно имате някои идеи.
Ако обаче бюджетите за SEO се намаляват или съкращават и се налага да правите по-малко с повече, трябва да направите известен анализ, за да разберете дали търсенето като цяло е намаляло за вашия продукт, услуга или пазар.
По-малко хора ли търсят? По-малко ли са хората, които преминават през фунията или пътя на клиента? Има ли някаква нова точка на отпадане, която не е съществувала преди?
2. Преразглеждане на целите
Подобно на анализа на търсенето, трябва да преразгледате целите в по-широк план. Дори пазарът да е същият, ако получавате по-малък бюджет или по-малко ресурси, с които да работите, трябва да преосмислите собствените си очаквания - и тези на заинтересованите страни.
Можете ли да направите толкова, колкото преди, с по-малко средства? Можете ли да работите с по-малко вътрешни и външни ресурси и все пак да направите SEO успешно?
Ако се налага да съкратите съдържанието, да намалите техническата поддръжка или даже SEO проучванията и стратегията, дори ако търсенето на пазара не е намаляло, можете да предположите, че изходите и резултатите няма да са същите.
Преразгледайте целите си, съобщете ги и ги направете възможно най-обективни и обвързани с бюджета и ресурсите. Ако от вас се иска да направите повече с по-малко средства, това е нормално, но знайте това, когато започвате да действате!
3. Тесен цифров отпечатък
Мразя този съвет, но той е важен. Обикновено съм привърженик на това, че повече е по-добре - ако е с високо качество. Независимо дали става въпрос за съдържание, характеристики, функционалност или аспекти на пътя и фуниите на клиентите.
Въпреки това, в трудни времена или при ограничени ресурси, трябва да ограничите дигиталния си отпечатък.
Независимо дали това се дължи на рационализиране на ресурсите или на собствения ви фокус и бюджет, трябва да намалите мащабите. Ако търсенето на пазара е намаляло, насочете се към области, в които хората все още търсят и имат нужди.
Това може да означава съкращаване на списъка с теми и ключови думи, за да се обърнете към частта от фунията, в която искате да сте силни, или към най-печелившото предлагане на продукти или услуги.
С по-тесен фокус и по-малко ресурси можете да намалите и нуждите си от ресурси на уебсайта.
Независимо дали става въпрос за наистина подробно разработване на определен раздел, подраздел, поддомейн или микросайт, вероятно ще трябва да вземете някои решения и стратегически и тактически избори, които не бихте направили в изобилие.
Възможно е да не сте в състояние да оптимизирате целия сайт, така че се стеснявайте толкова, колкото е необходимо, и съсредоточете вниманието си там.
4. Фокусирайте ресурсите
SEO оптимизацията е невъзможно да се направи като един човек, носещ всички шапки, освен ако не сте в ситуация на еднорог. Тя изисква ресурси като ИТ, уеб разработчици, UX, автори на съдържание, стратези, правни/съответстващи на изискванията и/или одобрения от ръководството.
А може и да пропускам нещо от горния списък!
Навреето, когато започнах да се занимавам със SEO в средата на 00-те години на миналия век, успях да се справя с около 80% сам. Сега, поради основателни причини, е необходимо много повече сътрудничество.
Въпреки това, когато бюджетите се намаляват, трябва да сте много фокусирани върху това къде да отидат останалите пари.
В някои случаи това може да ви бъде продиктувано. Ако обаче все още имате достатъчен контрол, ще трябва да определите приоритетите, в които да вложите бюджета и да разпределите ресурсите.
Това означава, че е възможно да дадете приоритет на съдържанието пред техническите актуализации.
Или пък техническите над UX. Или CRO пред изграждането на връзки.
Бъдете умни, използвайте актуализираната си стратегия и цели и разполагайте ресурсите си по начин, който не ви разтяга прекалено много.
5. Краткосрочен фокус
Какво може да се постигне в краткосрочен план? Пазарните условия, целите и крайната степен на ограничаване на бюджета ще ви помогнат да определите това.
Разполагате ли само с няколко долара? Вложете ги в елементите с най-големи възможности и приоритет.
Знам, че звучи очевидно, но SEO оптимизацията е голяма и сложна. Склонни сме да се впускаме по заешки пътеки.
Има много неща, които ни разсейват. Останете дисциплинирани, знайте какво трябва да направите и постигнете в краткосрочен план и направете всичко възможно да забравите за дългосрочните елементи.
Ако се опитвате да запазите осветлението, да постигнете възвръщаемост на инвестициите в краткосрочен план и да преминете през този сезон, за да видите, че бюджетите отново се увеличават, заложете на неща, които имат най-голям шанс за краткосрочен успех.
Това може да означава локална SEO оптимизация, партньорства/афилиации със съдържание, преминаване към долната част на фунията при фокусиране върху ключови думи и съдържание или пълен обхват/мащаб на SEO оптимизацията, но върху много кратък списък от теми/термини.
6. Дългосрочен фокус
Ако имате лукса да мислите за дългосрочна стратегия или по-вероятно сте засегнати от намалено търсене, но все още разполагате с някакъв бюджет за SEO, тогава можете да правите неща, които ще изграждат за бъдещето.
С дългосрочен фокус и стратегия можете да изпреварите конкурентите, които съкращават изцяло бюджетите или са фокусирани върху краткосрочното мислене, дори и да няма търсене.
Мога да говоря от опит с клиенти в минали спадове, с които си сътрудничихме дори когато търсенето им се забави, като избрахме да инвестираме в изграждането на дългосрочни стратегии, които ги поставиха на върха, когато търсенето отново се повиши.
Неща, в които трябва да инвестирате, ако разполагате с някакъв бюджет, дори когато нямате търсене и искате да мислите за бъдещето: техниката на уебсайта, инфраструктурата, базата от съдържание, платформата ви за лидерство в мисленето и начина, по който обслужвате цялата фуния като авторитет във вашата индустрия.
Ако търсенето е спаднало в краткосрочен план, готов съм да се обзаложа, че конкурентите ви свалят крака от газта, което ви дава възможност да ги задминавате и да излезете по-силни от другата страна - ако вече не сте на челна позиция по ключовите си теми и термини.
7. Измерване на усилията
Никога не спирайте да измервате случващото се. Искате да разполагате със собствен набор от данни за ефективността, за да имате обективна преценка над всичко, което правите.
Това означава да можете да създавате зависимости, където можете, между намаляването на бюджетите, пазарите и други ресурси и ефективността.
Това ще ви позволи да продължите (или да започнете) да познавате истинското въздействие на спадовете, намаляването на инвестициите и пазарните фактори върху вашите SEO усилия сега. Това ще ви даде и сравнителни данни за бъдещето.
Ако разполагате с данни от минали периоди на спад или намаляване на бюджета, използвайте ги също като ориентир!
Не правете нищо без прогнози, очаквания и измервания. Независимо дали сте в публична компания или в малък бизнес, данните са цел, която премахва възможно най-много сиви зони.
Заключение
Отново ще кажа, че мразя да пиша статии по тази тема.
Аз обаче съм реалист и през последните няколко месеца лично видях въздействието на икономическите условия върху моите клиенти и в крайна сметка върху моята агенция.
Ако сте изправени пред намален бюджет за SEO, това е по-добре, отколкото да нямате никакъв бюджет.
Всъщност бих се борил за някакво ниво на бюджет и инвестиции, ако се върнете назад и прочетете раздела ми "дългосрочен фокус" по-горе.
Независимо от ситуацията, в която се намирате, знам, че тя е трудна. Аз съм там с вас.
Може да е трудно психически и физически. Остани силен, приятелю.
SEO оптимизацията е важна и като се фокусирате върху нея, бъдете обективни с нея и правите каквото можете с ресурсите и възможностите, с които разполагате, можете да се справите и да излезете по-силни от другата страна.